Cheapflaatio, mitä se on?
Kuten yleisesti on tiedossa, inflaatio vaikuttaa kuluttajien ja kotitalouksien ostovoimaan. Elintarvikkeiden hinnat ovat tärkein inflaatiota kiihdyttävä tekijä. Foodwatch kiinnitti huomiota viime vuosien Yhdysvalloista Eurooppaan kantautuneeseen tuotteiden manipulaatioon liittyvään käytäntöön eli cheapflaatioon. Kyseessä on siis tuotteiden laadun heikentäminen ja usein myös tuotteen hinnan nousu. Valmistajat siis muokkaavat reseptiään niin, että vaihtavat jonkin ainesosista halvempaan ja usein huonolaatuisempaan vaihtoehtoon. Usein heikennys on ravitsemuksellista eli vaikutus tapahtuu energiasisältöön tai ulkonäköön, makuun ja hajuun. Muutokset saatavat nostaa tuotteen litra- tai kilohintaa. Kuluttaja siis menettää, monesti tietämättään, sekä hinnasta ja laadusta.
Foodwatch löysi cheapflaation merkkejä kuudesta eri tuotteesta. Vertailut tehtiin Ranskassa. Esimerkiksi Milkan suklaakekseihin oli lisätty palmuöljyn määrää aikojen saatossa. Foodwatch pitää palmuöljyn lisäämistä tuotteen laadun heikentämisenä, sillä palmuöljy on tutkitusti ympäristölle ja terveydelle haitallisempi kuin aiemmin käytetty auringonkukkaöljy. Samalla tuotteen kilohinta oli noussut 27 prosenttia. Samanlaista vertailua ei vielä ole Suomessa tehty. Oletettavaa on, että globaalien yritysten tai merkkien tuotteiden kohdalla samanlaista on mahdollisesti myös Suomessa havaittavissa.
Toinen cheapflaatioon liittyvä ilmiö on shrinkflaatio eli tuotteiden pienentyminen ja hinnan pysyminen samana. Tuotteiden kutistumista tapahtuu lähes kaikissa päivittäistavarakaupan tuoteryhmissä. Kuluttajaliitto tarkisti useita tuotteita syksyllä 2023. Esimerkiksi loputtomasta kermajuustosta katosi 100 grammaa ja Pirkka Alaskanseitti- annospalapaketin paino oli kutistunut 400 grammasta 300 grammaan.
Cheapflaatiota ja shrinkflaatiota on valveutuneenkin
kuluttajan vaikeaa havaita. Valmistajien ei tarvitse ilmoittaa reseptiensä
muutoksista. Toki on selvää, ettei yritysten tarvitse kilpailijoilleen paljastaa
reseptiikkaansa, mutta riskinä on, että tuotteiden laadun heikkeneminen kiihtyy
tai jatkuu. Kuluttajan tulisi havaitakseen muutokset säilyttää käyttämiensä
tuotteiden tuotepakkaukset vuosien ajalta, jotta vertailu onnistuisi. Kuluttajana
ajattelisin, että ilmiöstä tulee huijattu olo, mikäli samalla rahalla ei saa entisen
laatuista tai määrällisesti tuotetta saman verran kuin ennen. Ostin aiemmin
kaupasta tuoreleipää, jonka koon huomasin selvästi pienentyneen aiemmasta,
mutta tuotteen hinta oli pysynyt samana. Jätin leivän kauppaan.
Oletko sinä huomannut tuotteiden laadussa tai koossa muutoksia? Miten se vaikuttaa ostopäätökseesi?