Cheapflaatio, mitä se on?

Kuten yleisesti on tiedossa, inflaatio vaikuttaa kuluttajien ja kotitalouksien ostovoimaan. Elintarvikkeiden hinnat ovat tärkein inflaatiota kiihdyttävä tekijä. Foodwatch kiinnitti huomiota viime vuosien Yhdysvalloista Eurooppaan kantautuneeseen tuotteiden manipulaatioon liittyvään käytäntöön eli cheapflaatioon. Kyseessä on siis tuotteiden laadun heikentäminen ja usein myös tuotteen hinnan nousu. Valmistajat siis muokkaavat reseptiään niin, että vaihtavat jonkin ainesosista halvempaan ja usein huonolaatuisempaan vaihtoehtoon. Usein heikennys on ravitsemuksellista eli vaikutus tapahtuu energiasisältöön tai ulkonäköön, makuun ja hajuun. Muutokset saatavat nostaa tuotteen litra- tai kilohintaa. Kuluttaja siis menettää, monesti tietämättään, sekä hinnasta ja laadusta.

Foodwatch löysi cheapflaation merkkejä kuudesta eri tuotteesta. Vertailut tehtiin Ranskassa. Esimerkiksi Milkan suklaakekseihin oli lisätty palmuöljyn määrää aikojen saatossa. Foodwatch pitää palmuöljyn lisäämistä tuotteen laadun heikentämisenä, sillä palmuöljy on tutkitusti ympäristölle ja terveydelle haitallisempi kuin aiemmin käytetty auringonkukkaöljy. Samalla tuotteen kilohinta oli noussut 27 prosenttia. Samanlaista vertailua ei vielä ole Suomessa tehty. Oletettavaa on, että globaalien yritysten tai merkkien tuotteiden kohdalla samanlaista on mahdollisesti myös Suomessa havaittavissa.

Toinen cheapflaatioon liittyvä ilmiö on shrinkflaatio eli tuotteiden pienentyminen ja hinnan pysyminen samana. Tuotteiden kutistumista tapahtuu lähes kaikissa päivittäistavarakaupan tuoteryhmissä. Kuluttajaliitto tarkisti useita tuotteita syksyllä 2023. Esimerkiksi loputtomasta kermajuustosta katosi 100 grammaa ja Pirkka Alaskanseitti- annospalapaketin paino oli kutistunut 400 grammasta 300 grammaan.

Cheapflaatiota ja shrinkflaatiota on valveutuneenkin kuluttajan vaikeaa havaita. Valmistajien ei tarvitse ilmoittaa reseptiensä muutoksista. Toki on selvää, ettei yritysten tarvitse kilpailijoilleen paljastaa reseptiikkaansa, mutta riskinä on, että tuotteiden laadun heikkeneminen kiihtyy tai jatkuu. Kuluttajan tulisi havaitakseen muutokset säilyttää käyttämiensä tuotteiden tuotepakkaukset vuosien ajalta, jotta vertailu onnistuisi. Kuluttajana ajattelisin, että ilmiöstä tulee huijattu olo, mikäli samalla rahalla ei saa entisen laatuista tai määrällisesti tuotetta saman verran kuin ennen. Ostin aiemmin kaupasta tuoreleipää, jonka koon huomasin selvästi pienentyneen aiemmasta, mutta tuotteen hinta oli pysynyt samana. Jätin leivän kauppaan.

Oletko sinä huomannut tuotteiden laadussa tai koossa muutoksia? Miten se vaikuttaa ostopäätökseesi?

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Miksi säästäminen on tärkeää?

Ostaminen kulutusyhteiskunnassa

Hallitukset leikkaukset ja veronkiristykset. Mikä niistä kolahtaa eniten meidän kotitalouteen?