Perheen loma Lontoossa. Mitä maksoi viideltä hengeltä?

Meillä oli vuonna 2020 varattuna Lontoon matka koko perheelle, joka peruuntui koronarajoitusten vuoksi. Vasta nyt tuli tilaisuus varata matka uudestaan, sillä lapsella oli harrastuksen kisat Lontoon reunamilla. Sen sijaan, että olisimme lähteneet matkaan vain tytön kanssa kahdestaan, päätimme lähteä koko viisihenkinen perhe viiden päivän lomalle. Varasimme lentoliput Ryanairilta ja hotellin hotels.comista jo maaliskuussa, joten saimme ne suhteellisen edulliseen hintaan. Stanstedin lentokentältä matkustimme bussilla Lontoon keskustaan, jonne oli melkein kahden tunnin matka. Sattumalta varasimme saman hotellin eli Hotel Hilton Metropolen nyt kuin silloin vuosia sitten meillä oli jo varattuna. Hotels.com-sivuston kautta meillä oli käyttämättä yksi palkintoyö, joten hyödynsimme sen tämän matkan ostossa.

Hotelli oli siisti, palvelu moitteetonta ja sijainti meidän kannaltamme hyvä. Hotellilta oli kävelymatka Hyde Parkiin, Oxford streetille ja Buckinghamin palatsille. Toki saimme huoneen ns. vanhalta puolelta, joka selvästi on pintaremontin tarpeessa. Huoneeseen mahtui hyvin kaksi aikuista ja kolme koululaista. Huone sijaitsi ylemmillä kerroksilla, joten huoneeseen ei kuulunut lainkaan liikenteen äänet, vaikka ohi kulki jatkuvasti hälytysajoneuvoja. Aamiainen oli varsin arvokas (n14 puntaa/hlö), mutta valinnanvaraa oli runsaasti ja jokainen löysi itselleen mieluista syötävää. Saimme vielä aikaisin aamulla lähtiessämme takaisin Suomeen mukaamme runsaan aamupalan, sillä emme ehtineet syödä ennen lähtöä.

Saavuimme Lontooseen vasta myöhään iltapäivällä, joten ensimmäinen päivä meni matkustellessa ja hotellin lähialuetta kiertäessä. Kävimme syömässä Dönerit hotellin viereisessä ravintolassa sekä kaupassa ostamassa iltapalaa. Seuraavana päivänä laitoimme lenkkarit jalkaan ja lähdimme turistikierrokselle Lontoon keskustaan. Kuten kaikki turistit kävimme katsomassa Buckinghamin palatsia, kävelemässä Hyde Parkissa ja shoppailemassa Oxford streetillä. Askeleita kertyi lähes 23000 ja kilometrejä melkein 17 kilometriä. Ostimme tuliaisiksi lähinnä lapsille vaatteita ja kenkiä, joita ovat toivoneet jo pitkään. Pojalle ostimme Air Jordanit, jotka olivat yli 100 euroa edullisemmat Lontoossa kuin Suomessa tai yhdessäkään nettikaupassa. Minulla on tapana ostaa Starbucksista muki, jokaisesta maasta jossa käyn, joten ostin Lontoo-mukin itselleni matkamuistoksi. Kävimme myös syömässä brittiläisessä bubissa Fish and chipsit, jotka maksoivat päälle 20 puntaa per annos. Annos oli varsin arvokas, mutta kokemuksen arvoinen.

Sunnuntaina matkustin tytön kanssa Boltilla kisoihin Lontoon reunamille. Katsoin, että Bolt olisi edullinen vaihtoehto useista eri taksifirmojen valikoimasta. Pidän Boltin yksinkertaisuudesta, sillä sovellus osoittaa automaattisesti lähtöpaikan ja itse täytyy vain merkata määränpää sovellukseen. Maksu tapahtuu sovelluksen avulla luottokortilta. Ei siis tarvitse kuskin kanssa neuvotella hinnasta tai määränpäästä, mikä on usein hankalaa kielimuurin vuoksi. Sovelluksen avulla pystyt myös seuraamaan missä kohtaa reittiä kuljet. Edestakainen matka maksoi 80 euroa, mikä oli varsin kohtuullinen hinta pitkästä matkasta.

Maanantaina kiersimme vielä Lontoon kaduilla sekä vierailimme British Museumissa, jossa vierailu on ollut lapsuudesta asti unelmana. British Museum on ilmainen, mutta pääsylippu on hyvä varata etukäteen netistä. Pihalla oli luonnollisesti pitkä jono turisteja, jotka ennen museoon pääsyä turvatarkastettiin. Museota on mahdoton kiertää päivässä kokonaan, joten valitsimme Egypti näyttelyn, muumiot ja Rosettan kiven lähemmän tarkastelun kohteeksi. Söimme pitsat museon pitseriassa, jossa yksi pitsa maksoi 15 puntaa ja kahvilassa kahvi maksoi päälle 3 puntaa. Hinnat museon sisällä olivat varsin arvokkaat, mutta toisaalta sisäänpääsymaksua ei peritty, joten korkeat hinnat olivat ymmärrettäviä. Tiistaipäivä menikin matkustellessa takaisin kotiin.

Lontoon matka viideltä päivältä viidelle hengelle maksoi:

Hotelli: 1500 €

Lennot: 517€

Ruoka: 550€

Lentokenttäkuljetus + Bolt =220€

Tuliaiset: 400€

Yhteensä noin 3200 euroa.

Emme nyt varsinaisesti pihistelleet mutta emme myöskään tuhlanneet rahaa. Ruuasta olisi ollut mahdollista säästää syömällä enemmän omia eväitä. Säästimme kuitenkin paljon kävelemällä itse ja välttämällä kulkemista autolla tai julkisilla. Lisäksi säästimme yhden hotelliyön hotels.com palkintoyön avulla. Tuliaisiksi ostimme vain käyttötavaraa ja jätimme ns. turistikrääsän ostamatta. Ajattelisin, että tärkeintä matkustelussa on nauttia, mutta pitää mielessä oma maksukyky. Luotolle tai velaksi ei kannata matkustella, jos ei ole tiedossa, miten kulut pystyy maksamaan. Meillä tapana on säästää etukäteen ja kuluttaa vain sen verran kuin meillä on varaa.