Suomen talouden Armageddon
Suomen valtion talous on kasvanut reaalisesti viimeksi vuonna
2007 ja julkisen velan suhde BKT:hen on lähes kaksinkertainen verrattuna
Ruotsiin. Julkinen talous pyörii pääsääntöisesti velkarahalla, jonka korot ovat
nousseet reippaasti Euroopan keskuspankin ohjauskoron noston vuoksi. Tämä merkitsee
sitä, että valtion tulee ottaa lisää velkaa maksaakseen vanhan velan korkoja.
Jokainen kotitaloutensa budjettia tekevä ymmärtää, ettei ole kovin kestävää
maksaa vanhan luoton korkoja uudella luotolla. Toki velanoton taustalla on
ollut myös selityksenä Ukrainan sota, Energiakriisi ja Korona-kriisi, mutta
varsin tärkeitä talouden sopeutustoimia jäi viime vuosina valtiontalouteen
tekemättä. Korkojen nousu on todellinen uhka hitaan talouskasvun Suomessa.
Suomessa työllisyys laahaa Pohjoismaita perässä, vaikka
työllisyys on parantunut viime vuosien aikana. Työttömyysaste vuonna 2023 on
7,1% ja työllisyysaste 73,8%. Ongelmana on työvoiman saatavuusongelmat sekä työikäisen
väestön väheneminen yli 10 vuoden ajan. Nettomaahanmuutto on myös ollut
väestöön suhteutettuna varsin vähäistä. Lisäksi noin vuosi sitten alkaneen
rakentamisen laman vuoksi rakentajista 16 % on työttömänä (12/23) ja määrä
ennustetaan kasvavan vuoden 2024. Työttömiä on nyt 30 000 enemmän kuin
viime vuonna ja määrän on ennustettu kasvavan.
Fakta on, että Suomi elää viennistä. Vaikka julkisella
taloudella työskentelenkin, näen etten suoraan veroeuroja tuota valtion kassaan
muuten kuin ansioverotuksen ja kotimaassa kuluttamisen kautta. Autan toki
ihmisiä pääsemään jaloilleen ja sitä kautta osaksi työmarkkinoita ja
yhteiskuntaa. Julkinen talous siis tukee talouskasvua välillisesti, mikä on myös
tärkeää. Elinkeinoelämän Keskusliiton puheenjohtaja Mattila on arvioinut, että Suomessa
palkat ovat 10–15 prosenttia liian suuret. Kyseinen luku tarkoittaa siis koko
palkkatasoa duunarista johtajaan. Meidän nykyisellä viennillämme ei makseta näin
suuria palkkoja.
Tilanne Suomessa on nyt se, että näistä taustatekijöistä
huolimatta tai sen vuoksi Suomen hallitus haluaa kehittää työmarkkinoita,
lisätä talouskasvua ja työtä. Ammattiliitot ja oppositio vastustavat hallituksen
suunnitelmia. Suomessa ammatti- ja työnantajaliikkeet ovat jännästi
kietoutuneet osaksi Suomen poliittista järjestelmää; ammattiliitot vasemmiston
kanssa ja työnantajaliitot oikeiston kanssa. Toiminta ei näyttäydy
tavanomaisena lobbaamisena vaan paljon aggressiivisempana toimintana. Se kumpi poliittinen
siipi hallituksessa on, se edistää oman liikkeensä asiaa. Vasemmiston toteamus,
että hallitus on tilanteessa, jossa se on työmarkkinaosapuoli pitänee
paikkansa. Hallitusohjelma lähes poikkeuksetta on kuin EK:n ja yrittäjien
kirjoittama eikä siinä juuri työntekijöille kaluttavaa jää. Toisaalta edellinen
SDP-vetoinen hallitus paransi huomattavasti sosiaalietuja ilman
työelämäuudistuksia.
Työelämäuudistuksia on yritetty yli kymmenen vuoden ajan
sopimalla työnantajaliittojen ja ammattiliittojen välillä kolmikantaneuvotteluissa,
siinä onnistumatta. Syyksi on nähty ammattiliittojen työelämäuudistusten jarruttaminen.
Ammattiliitot taas kertovat vastustamisen syyksi työelämäheikennykset
työntekijöille. Ammattijärjestöt toki ovat vuosien aikana lakkoilleet reippaasti,
mutta suurin osa lakoista on mahdollisesti ollut ei-poliittisia lakkoja. Lakot tulevat
Suomelle kalliiksi, erityisesti lakot vientiteollisuudessa. Ne vaikuttavat Suomen
talouteen, maineeseen, investointeihin ja kilpailukykyyn. Sopimuksiin ei ole
päästy, joten nyt hallitus on valinnut lainsäätäjän tien. Hallitus pyrkii nyt
pakolla saamaan aikaan saman, minkä muut Pohjoismaat ovat saaneet aikaan vuosikymmenien
aikana neuvottelemalla. Prosessin aikana niin ammattiliittojen kuin työnantajaliittojen
välillä on syntynyt luottamus ja yhteinen tavoite. Tämä puuttuu nyt Suomesta,
eikä se synny pakolla, niin kuin nyt viime viikkojen aikana on huomattu.
Erityisesti ammattiliittoja ja oppositiota tilanteessa hiertävät
muutokset poliittisiin lakkoihin, työttömyysetuuksien leikkaukset,
aikuiskoulutustuen lakkauttaminen ja paikalliseen sopiminen sekä vientivetoinen palkkamalli. Hallitus haluaa
rajoittaa poliittisten lakkojen kestoa 24 tuntiin ja laajentaa paikallista
sopimista yrityksiin, jotka eivät ole järjestäytyneet ammattiliittoihin.
Hallitus perustelee tätä kilpailukyvyn parantamisella. No työllisyysvaikutuksia
osalle toimista on ollut mahdoton arvioida, lukuun ottamatta työttömyysetuuden
porrastamista. Hallituksen on sanottu ottavan ”rusinoita pullasta”. Eli
valitsee vain itselleen mieluisia toimia, mutta jättää osan muissa
Pohjoismaissa tehdyistä toimista pois. Esimerkiksi Tanskassa on helpompi
irtisanoa työntekijä, mutta ansiosidonnainen on ensimmäisenä työttömyyskuukautena
90 prosenttia palkasta, kun se Suomessa on 60 prosenttia. Lisäksi Tanskassa on
toimivat ja tehokkaat työllisyyspalvelut. Toisaalta opposition vastaehdotukset näyttäytyvät
työllisyysvaikutuksiltaan yhtä hatarilta. Selvää on, että jotain tarvitsee
tehdä, sillä muuten meillä ei ole varaa maksaa kasvavia hyvinvointikustannuksia
tai ylläpitää nykyisentasoista elämäntapaamme.
Mikä ratkaisuksi? Presidentti Niinistöä on kutsuttu apuun sovittelijaksi.
Näkisin, että presidentti Niinistö on jo ohjeensa antanut puheessa Valtiopäivien
avajaisissa 7.2.2024: ”Pikainen vertailu Pohjoismaihin osoittaa, että Suomessa
sakkaa pahasti ja pysyvästi. Ei se sillä muutu, että etsitään syypäitä ja
pysytään juoksuhaudoissa. Siitä se voisi muuttua, että nostetaan paljas totuus
pöydälle ja heitetään ennakkoasenteet ja vakiofraasit nurkkaan. Pohjaksi voisi
päättää lopputuloksen, että dynaaminen talous ja työelämän perusturva eivät ole
toisiaan poissulkevia. Sitten on vain perille puskettava. Olisikohan eduskunta
valmis vetämään tällaista puolue- ja vaalikaudet ylittävää yhteistyötä.”
Ratkaisu tulee ainoastaan neuvottelemalla yhteinen ratkaisu,
joka kestää vaalikausien yli. Suomi Oy Ab ei kestä lakkoilua, lomautuksia, irtisanomisia ja poukkoilevaa
politiikkaa tai sitä, että seuraava hallitus kumoaa kaiken edellisen
hallituksen aikaansaannoksen. Suomessa tarvitaan talouskasvun, investoinnin ja
työllisyyden parantamiseksi ennakoitavaa, pitkäjänteistä ja luottamukseen
perustuvaa työmarkkinaa, jonka yhteisenä tavoitteena on lisätä Suomen
talouskasvua, saada Suomeen investointeja ja parantaa työllisyyttä. Se tulee
ainoastaan yhteisesti keskustelemalla ja sopimalla niin työmarkkinaosapuolten
kuin puolueiden kesken. Leikkausten ja työelämäuudistusten lisäksi tulee tehdä myös työllisyystoimia,
kuten parantaa työllistymistä TE-toimistojen avulla, edistää yhdenvertaisuutta
työmarkkinoilla, lisätä työperäistä maahanmuuttoa, parantaa koulutustasoa tai
mahdollisuutta muuntokoulutukseen sekä vähentää työmarkkinoilla ikäsyrjintää. Tulee
lisäksi tukea sosiaali- ja terveyspalveluita, jotta saadaan mahdollisimman
suuri osa työikäisistä kuntoutumaan työmarkkinoille. Jos tilanteeseen ei saada kestävää ratkaisua, Suomi on lakko- ja lomautuskierteessä, ulkomaalaiset investoinnit loppuvat
ja yksityinen kuluttaminen vähenee. Lopulta tämä sotku maksetaan veronmaksajan
kukkarosta.